Growth vs Fixed Mindset

"פספסתי יותר מ9,000 זריקות בקריירה המקצועית שלי, הפסדתי כמעט 300 משחקים, 26 פעמים נקראתי לזרוק את הזריקה המכריעה במשחק, והחמצתי. נכשלתי שוב ושוב ושוב בחיי, וזאת הסיבה שהצלחתי. מייקל ג'ורדן.

עושה רושם שיש הבדל ב"מיינדסט", הלא הוא דפוס החשיבה, של אלופים\מצליחנים\ווינרים, מנהיגים ואנשי רוח, משל רוב אוכלוסיית העולם. דפוס החשיבה שלהם מתאפיין בצמיחה והתפתחות, לעומת דפוס חשיבה הנפוץ של מקובע\בעל קיבעון. פרופסור קרול דווק מאוניברסיטת סטנפורד, הבחינה בצורה מיוחדת שבה אותם ילדים בולטים מתפתחים בתיכון בשיקגו, שבו במקום הציון "נכשל" למי שלא עמד ברף הלימודים, ניתן להם הציון "Not Yet" ("עדיין לא" או יותר נכון "בדרך הנכונה"), וראתה את ה"כוח שבתהליך, אל מול ה"עריצות של התוצאה העכשווית". דווק בחנה מגוון אוכלוסיות במשך שנים רבות, ופיתחה תיאוריות בתחום הפסיכולוגיה החינוכית, על הדרך למצויינות והישגיות בריאה. על תשתית זו חיברה את הספר "Mindset" שבו שמה דגש על ההבדל בין דפוס חשיבה של צמיחה והתפתחות ("Growth Mindset") לבין דפוס חשיבה מקובע ( "Fixed Mindset").

הספר והתיאוריות, הן בסיס פשוט, יישומי, ומדויק שאנחנו (ספורטאים, מאמנים, וכל מי שבא במגע עם הנ"ל) חייבים להכיר וליישם, בכדי לפתח ספורטאים מצליחים, בעלי יכולת למידה, ביטחון עצמי, חוסן מנטאלי ומוסר עבודה. במאמר זה אנסה להסביר את העקרונות הבסיסיים של דפוסי חשיבה אלו, ונקודות מפתח בכדי ליצור וליישם דפוס חשיבה של צמיחה.

בואו ניקח לדוגמא שני ספורטאים בעלי יכולת התחלתית שווה- יעל ונועם.

נועם חושב ש"או שיש לך את זה או שאין לך את זה". יעל מאמינה שאם תעבוד מספיק קשה היא תוכל ללמוד כל מה שתרצה. במגרש, נועם לא מנסה דברים חדשים שאינו בטוח אם טוב בהם כי מפחד להיראות חלש. יעל מנסה כי יודעת שאולי תיכשל אבל היא תלמד מכך. נועם מקבל משוב מהמאמן ורואה בזה ביקורת אישית על היכולות העמוקות שלו, יעל מקשיבה למשוב כביקורת בונה, ומבינה שזה לא היא כשחקנית שעומדת לביקורת, אלא תפקודה באותו אימון. נועם עובד בדיוק כמה שצריך כדי לא לבזבז כוח ולהתעייף, יעל דוחפת בכל אימון ללא קשר לתוצאה ועובדת מעבר לשעות האימונים כדי להשתפר בחולשות שלה. נועם מתוסכל כשרואה אחרים מצליחים יותר ממנו, ויעל מעריכה עבודה קשה של אחרים ומקבלת השראה מהצלחתם. באימון מסוים אולי נועם יציג יכולת טובה משל יעל, אבל כנראה שבטווח הארוך יעל תהיה ספורטאית, ואדם, מוצלח יותר.

דפוס חשובה של צמיחה

תחום

דפוס חשיבה מקובע

ניתנים ללמידה ולא קבועים

כישורים ואינטליגנציה

מולדים, קבועים, "אתה מי שאתה"

תהליך, למידה והתקדמות.

התמקדות ב…

איך נראים כאן ועכשיו, תוצאה וביצוע נוכחי.

חלק מהותי מלמידה.

התייחסות למאמץ

משהו שעושים כשלא טובים מספיק

מתרגשים, מתמידים ולוקחים סיכונים.

התמודדות עם אתגרים

מעדיפים להימנע ומוותרים מהר.

אוהבים לקבל, מאמצים ומשתמשים בכדי להשתפר

קבלת משוב

רואים בכך התקפה על האגו שלהם.

רואים בכך הזדמנות להשתפר במקומות שלא הצליחו.

חוסר הצלחות, טעויות ו"כישלון"

רואים בהם כקצה גבול היכולת שלהם

מקבלים השראה מהצלחות האחר ועוזרים לאחרים כדי ליצור הפריה הדדית

התייחסות לאחרים

משווים להישגים שלהם ונותנים הסברים נסיבתיים להצלחת האחר, מתמקדים בהצלחה האישית שלהם.

 

לדפוס חשיבה של צמיחה יתרונות רבים, המחקר מראה שבטווח הארוך מי שמצליח לסגל דפוס חשיבה של צמיחה, מצליח בטווח הארוך בקריירת הספורט, האקדמיה, העסקים, החינוך ושלל תחומים אחרים שנחקרו. הבסיס לדפוס חשיבה זה גם נבדק נוירולוגית, בתפקוד המוח הפלסטי, המשתנה והמסוגל ללמוד (עם התחשבות בתקופות קריטיות ללמידה בתחומים מסוימים), והבדלים בין דפוסי החשיבה בתפקוד המוח בהתמודדות עם אתגרים ופיתרון בעיות.

ברור לכולנו שבטווח הארוך נרצה לפתח\להיות ספורטאי בעל דפוס חשיבה של צמיחה, אז איך נתחיל לעשות את זה כבר מהיום? הנה כמה צעדים ראשוניים שאפשר לעשות-

1.תכונות מולדות, יתרונות ביולוגים, "כישרון" הם פיקציה- ההגזמה היא מכוונת, משום שגם אם יש דבר כזה, הוא לא רלוונטי ולא בשליטתנו, ולכן כל התעסקות בו מבזבזת לנו אנרגיה ומסיטה אותנו מאיך להשתפר כספורטאים, שזה תמיד דרך עבודה קשה ומאמץ. הדבר היחיד שבו היה אולי שווה להתעסק בגנטיקה\תכונות מולדות הוא באבחון מכווין לילדים, אך תחום זה כרגע מאוד לא מבוסס ולא מדויק, וגם עם אבחון והכוונה נכונה עדיין הספורטאי הצעיר יצליח יותר אם יפתח דפוס חשיבה של צמיחה.

  1. חפשו אתגרים באופן יום יומי- אזור הנוחות של ספורטאי הוא מה שינוון אותו. הגישה לאתגרים כמרכיב בונה חוסן מנטאלי ומקצועי תניב התרגשות והתמודדות מוצלחים יותר. הרבה פעמים לספורטאי קשה לעשות זאת בעצמו, לכן צריך גורם חיצוני שינתב אותו לאתגרים פיזיים, מנטאלים ומקצועיים שיפתחו אותו כאדם וכספורטאי.
  2. תנו אמון בתהליך– הפילדלפיה סיקסרס הפכו את המשפט הזה למנטרה הרב שנתית שלהם, ובצורה הזאת גם נהיו אחת הקבוצות הבולטות בNBA בשנים האחרונות. התמקדו בתהליך ולא בתוצאה, תנו יחס לשיפור ולא לניצחון\הפסד, תשבחו מאמץ ולא מספר שרירותי נתון של אימון\תחרות בודדים.
  3. חבקו את הכישלון- כישלון הוא דבר טוב. כישלון הוא דבר טוב. שוב פעם? כישלון הוא דבר מעולה! זה מאוד לא אינטואיטיבי לסגל את החשיבה הזאת אבל באותה מידה חשוב להבין- הספורטאים המצליחים ביותר בעולם צמחו מהמקומות הנמוכים ביותר. "אני לא מפסיד, אני או מנצח או לומד" (במבטא אירי כבד) אמר קונור מקרגור לאחר ההפסד שלו לנייט דיאז, ולאחר מכן חזר וניצח אותו בקרב החוזר והפך לאחד מגדולי הספורטאים בהיסטוריית ענף הלחימה. זו בדיוק ההתייחסות שאנחנו רוצים כלפי המילה הלא אדפטיבית שאם כבר משתמשים בה (ועדיף שלא) אז גם מחבקים אותה.
  4. פתחו מנגנון צמיחה חיובי עצמי- לאחר כל אימון\תרגיל\חוויה בתחום שבו אתם שואפים להצליח, שאלו את עצמיכם 3 שאלות- "מה היה טוב? מה למדתי? מה יכולתי לעשות טוב יותר?" בצורה זאת, נבנה יסודות תהליכים שנוכל להתמקד בהם, יחד עם למידה וביקורת עצמית חיובית.

" אולי זאת אשמתי אולי גרמתי לכולם לחשוב שזה היה קל, שזה בא לי בטבעיות, שכל זריקה שלי מנצחת משחק. אולי זאת אשמתי שלא הראיתי שכישלון הוא החוזק שלי, שהחוויות הכואבות ביותר שלי היו המוטיבציה הכי גדולה שלי, או שכדורסל הוא מתת אל ולא תוצר של עבודה קשה. אולי בכך, הרסתי את המשחק. או שאולי, זה הכל רק תירוצים.." אותו מייקל, שאמר שגבולות, כמו פחדים, הם לרוב רק אשליה שלנו.

שנהיה לצמיחה ולא לקיבעון!

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

עוד מאמרים...

המדריך המנטאלי לחזרה מפציעה

"הוא לא הולך להיות אותו השחקן" אמר Quinn Cook, מקבוצתו שלו קווין דוראנט, לאחר שקרע את גיל האכילס והושבת לעונה, "הוא הולך להיות טוב מאי-פעם. זה פשוט הבנאדם שהוא"

קרא עוד »

SavagePOD Ep3

פרופסור גרשון טננבאום הוא אחד מגדולי החוקרים בעולם פסיכולוגית ספורט. החל מהקמת הענף בארץ במכון וינגייט בשנות ה80, ליווי משלחות אולימפיות ופרסום מאות מאמרים וספרים בעלי השפעה בתחומים רבים במסגרת עבודתו כחבר פקולטה באוניברסיטת דרום פלורידה. לאחרונה גרשון חזר ארצה במטרה להחיות את התחום בארץ וכיום משמש חבר סגל במרכז הבינתחומי הרצליה. ישבתי איתו כדי לשמוע על התפתחות התחום בארץ, על קבלת החלטות בספורט ועוד.

קרא עוד »

SavagePOD Ep2

הישראלי בכושר הטוב ביותר. זהו רק אחד מהתארים שמחזיק דוד בן-דוד, אלוף הארץ בקרוספיט והרמת משקולות. בפרק נדבר על הדרישות המנטאליות ב"ספורט של הכושר", על הדרך שעבר ועל הקפיצת מדרגה המנטאלית שעשה בעונה החולפת.

קרא עוד »