המטרה- מטרות.

 

"A goal is a dream with a deadline."  – נפוליאון היל.

תציבו מטרות. זה נשמע כ-ל כ-ך ברור מאליו. כולם יודעים את זה. חלקכם הגדול גם בטח שמע שיש טכניקות מסוימות להצבת מטרות, אבל כמה מאיתנו באמת מבינים מה זה אומר, ויודעים ליישם את הטכניקה המנטאלית הזאת ביסודיות? החשיבות של הצבת מטרות שיטתית היא קריטית להצלחה, וסידרנו לכם פה מורה נבוכים אתלטי משהו, ל"מטרת" בדק בית.

"אם אתה רוצה לחיות חיים מאושרים, קשר אות עם מטרות, לא עם חפצים או אנשים" – אלברט איינשטיין

"מה שמניע אותי הוא לא האימונים הקשים, אלא המטרות שלי" – מוחמד עלי

"אני מאמין אדוק של הצבת מטרות. צעד אחר צעד. אני לא רואה דרך אחרת להשיג משהו בעל ערך." – מייקל ג'ורדן

אוקיי אוקיי הבנו שמטרות הם דבר חשוב. אבל למה? מה עומד מאחורי הדבר הזה? אני אוהב להשתמש באנלוגיה של טיפוס על חבל. כל מי שאי פעם טיפס על חבל יכול להעיד שהרבה פעמים הוא לא יודע איך היה לו את הכוח להגיע למעלה, אבל המראה של הנקודה שצריך להגיע אליה, הוא כשלעצמו נתן את הכוח והיווה גורם משמעותי בהצלחת המשימה, ואם לא היה שם והיה עלינו "לטפס עד לאיפה שיש לנו כוח", לא בטוח שהיינו מגיעים לאותו גובה. באותו אופן טכניקת הצבת המטרות עוזרת לנו להצליח, בספורט ובחיים בכלל. ובפועל, המנגנונים הפסיכולוגיים העומדים מאחורי טכניקה זו הם: למטרות יש קשר חזק למוטיבציה, הצבת מטרות מכווינה אנרגיה ליעד מסוים וקובעת סדר עדיפויות. הצבת מטרות ממקדת את הקשב שלנו אל הדברים שאנחנו שמים לנגד בינינו לבין הצלחה. הצבת מטרות נותנת לנו תחושה של שליטה בתהליך שיכול להיות אמורפי. השגת מטרה ממלאת אותנו בביטחון עצמי ובונה תחושת הצלחה לקראת אתגרים הבאים. הצבת מטרות מכריחה אותנו לחפש אסטרטגיות חדשות להגשמת המטרה ובעיקר, מראה לנו את היעד שלנו.

נהוג לחלק מטרות ל3 סוגים:

מטרות תהליכיות- מרכיבי הביצוע, תהליכים שצריכים לקרות כדי שהביצוע השלם יהיה טוב יותר, מרכיבים שונים של המשימה-כמה דוגמאות: להגיע ל6 יחידות אימון שבועיות, להצביא לכיוון הסל עם היד הזורקת לאחר כל זריקה, מתיחות ושחרור לאחר כל אימון, 2 טיפולי התאוששות לאחר כל תחרות בכדי להתחיל שבוע אימונים חדש בצורה הטובה ביותר, להתגלגל לפחות פעמיים באימון ג'יו-ג'יטסו עם חגורות בכירות יותר.

מטרות ביצוע- אבני דרך ביצועיות, שמטרתם להשתפר ולעקוב אחר התקדמות בביצוע עצמו. למשל: מספר מסירות מסוים פר משחק, השגת טווח תנועה מלא בכתף לאחר שיקום מפציעה, לעלות 3 קילו במסת שריר, להצליח לבצע קפיץ ידיים לסלטה אחורה, לקלוע ב50% לשלשות.

מטרות תוצאה– מטרות קצה, מטרות שנותנות פרופורציה על התמונה הרחבה יותר, למשל- לנצח 70% מהמשחקים העונה, לנצח בטורניר מסוים, להרים 300ק"ג כללי בקרב2, וכו'.

למה חשוב להבין את סוגי המטרות? בכדי להבין שהמטרות החשובות ביותר הן המטרות התהליכיות, אחריהן מטרות הביצוע, לבסוף מטרות התוצאה. מדוע? ראשית מכיוון שהסדר המארגן הוא מעין פירמידה שהבסיס שלה היא מספר רב של מטרות תהליכיות שמרכיבות מטרות ביצוע שיובילו בסיכוי גבוה יותר להגשמת מטרות תוצאה. שנית, מכיוון שלנו כאינדיבידואלים יש 100% שליטה ויכולת עצמאית בלתי תלויה להשיג את המטרות הללו, לעומת מטרות ביצוע שלא תמיד תלויות בנו, ואפילו פחות שליטה במטרות תוצאה, ולכן יותר בריא לנו להתעסק במה שיש לנו שליטה מוחשית.

עקרונות- Smart(er)

איך כותבים- חיוב ולא שלילה, להתחיל בקטן, הדרגתיות טווח רחוק(1-4 שבועות) בינוני (3-6 חודשים) רחוק(מעל שנה), אימון ותחרות, לקחת בחשבון גורמים אישיותיים.

 לשים לב- השגחה ומעקב אחרי מטרות, תוכנית מפורטת, שיתוף אחרים

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

עוד מאמרים...

המדריך המנטאלי לחזרה מפציעה

"הוא לא הולך להיות אותו השחקן" אמר Quinn Cook, מקבוצתו שלו קווין דוראנט, לאחר שקרע את גיל האכילס והושבת לעונה, "הוא הולך להיות טוב מאי-פעם. זה פשוט הבנאדם שהוא"

קרא עוד »

SavagePOD Ep3

פרופסור גרשון טננבאום הוא אחד מגדולי החוקרים בעולם פסיכולוגית ספורט. החל מהקמת הענף בארץ במכון וינגייט בשנות ה80, ליווי משלחות אולימפיות ופרסום מאות מאמרים וספרים בעלי השפעה בתחומים רבים במסגרת עבודתו כחבר פקולטה באוניברסיטת דרום פלורידה. לאחרונה גרשון חזר ארצה במטרה להחיות את התחום בארץ וכיום משמש חבר סגל במרכז הבינתחומי הרצליה. ישבתי איתו כדי לשמוע על התפתחות התחום בארץ, על קבלת החלטות בספורט ועוד.

קרא עוד »

SavagePOD Ep2

הישראלי בכושר הטוב ביותר. זהו רק אחד מהתארים שמחזיק דוד בן-דוד, אלוף הארץ בקרוספיט והרמת משקולות. בפרק נדבר על הדרישות המנטאליות ב"ספורט של הכושר", על הדרך שעבר ועל הקפיצת מדרגה המנטאלית שעשה בעונה החולפת.

קרא עוד »