שאלות נפוצות

מה זה פסיכולוגיית ספורט?

פסיכולוגית ספורט היא ענף רב-תחומי השואב את הידע בעיקר מעולם הפסיכולוגיה ומדעי הספורט (קינזיולוגיה, פיזיולוגיה של המאמץ תורת האימון וביומכניקה). מטרתה של פסיכולוגית הספורט היא לייעץ, לחקור ולהיות גוף מידע באשר להשפעת הגורמים המנטאלים על ביצוע של ספורטאים תחרותיים והשתתפות בפעילות גופנית שגרתית מחד, והשפעת פעילות גופנית על גורמים מנטאלים כגון בריאות נפשית, Well-Being והפרעות חרדה, דיכאון ועוד.

הבסיס העיקרי של פסיכולוגית הספורט משתמש בשיטות וטכניקות קוגנטיביות והתנהגותיות על מנת לתת כלים לספורטאי להתמודדות עם שגרת האימונים, ביצוע תחרותי ומשברים לאורך הקריירה. בנוסף ישנו פן ייעוצי-טיפולי ללקוחות שאינם ספורטאים מקצועיים, ומעוניינים להתגבר על קשיים מנטאלים לאימוץ אורח חיים בריא והתמודדות עם קשיים נפשיים באמצעות פעילות גופנית, הנשען בעיקרו על הפסיכולוגיה החיובית, אך גם על שיטות טיפול קלאסיות כמו CBT וטיפול ממוקד לקוח.

בניגוד לשיטות אחרות של אימון וייעוץ מנטאלי, פסיכולוגית הספורט היא ענף מדעי המבוסס ראיות ונלמד בצורה של השכלה אקדמית מתקדמת (תארים שניים ומעלה), ומפוקח על ידי ארגון הפסיכולוגים הארצי וארגון הפסיכולוגים האמריקאי (APA).

מה עושים במהלך אימון מנטאלי?

המאמן המנטאלי מלווה את הלקוח בפגישות בקליניקה ובשטח, ומקנה לו כלים להתמודדות והצלחה עם עולם הספורט התחרותי, בין אם הוא ספורטאי, מאמן, הורה או בעלים של ארגון ספורט. במהלך הפגישות עובדים על כלים בנושאים מוטיבציה, הצבת מטרות, התמודדות עם לחץ, כלים מנטאלים לשיפור תפקוד תחרותי, ריכוז, התמודדות עם כאב, וחינוך למצוינות. בנוסף השירות מתקמד לעיתים גם בנושאים שאינם הביצוע התחרותי הישיר כגון יחסי מאמן-ספורטאי, התמודדות עם פציעות, ניהול קריירה, תקשורת ודינמיקה קבוצתיים והפרעות מצב-רוח, אך כידוע משפיעים רבות על הביצוע.

חשוב לזכור שלכל ענף ספורט ספציפי יש את הדרישות הפסיכולוגיות שלו(למשל, לשחקן טניס היכולות להתמודד עם יריב דינמי לאורך זמן רב, למשקולן היכולת להתרכז ולרכז מאמץ ברגע נתון קצר, ושחקן כדורגל שצריך לתפקד כחבר בקבוצה עם מודלים מנטאליים משותפים), ולכן תהליך האימון יהיה שונה לרוחב הענפים המשתנים. עם זאת, ישנו בסיס משותף בכל ענפי הספורט, שכן כולם צריכים לתחזק שגרת אימונים יעילה, ולתפקד ברמה גבוהה במצבי לחץ.

תהליך העבודה-

  1. היכרות- שלב זה הוא חשוב מאוד בו הספורטאי ואני נכיר ונבסס את הקשר הייעוצי לעומק. ההיכרות היא עם העולם האישי-רגשי של הספורטאי, סביבת האימונים הכללית והספציפית והקשיים המנטאליים והמקצועיים שאיתם מתמודד הספורטאי. כמו כן זהו השלב בו מתמקדים ב"למה" וה"מה" של הספורטאי- מקורות המוטיבציה והצבת המטרות.
  2. אבחון- באמצעות כלים מדידים אובייקטיבים ובאמצעות תצפית ודיווח הספורטאי, נזהה את הגורמים המנטאליים שעליהם נעבוד בהתאם למוטיבציה, המטרות, האישיות וסביבת הספורטאי. האבחון יכול להיות ספציפי אפילו למטרת יכולת או מיומנות ספציפית שהספורטאי מתקשה בה, ועד לאבחון כולל של ניהול הקריירה ומטרות רחוקות טווח.
  3. פיתוח וחידוד יכולות מנטאליות בסיסיות כגון ויסות עוררות, תחזוק מוטיבציה, ניהול הצבת המטרות, ריכוז והתמודדות עם חוסר הצלחה.
  4. מתן מענה לקשיים מנטאליים ספציפיים שעלו בשלב האבחון. למשל, ספורטאי שמתקשה להשיג ביצוע דומה במשחקים לעומת אימונים, ספורטאי שמתמודד עם בעיות אישיות בחיים וצריך לתפקד בשגרת אימונים ותחרויות במקביל, או ספורטאי שחווה קושי להחלים מפציעת טראומה שעבר. 
  5. סיום התהליך, או אבחון מחדש למציאת מיומנויות מתקדמות מנטאליות מתקדמות יותר עליהן רוצה הספורטאי לעבוד.